Osrednja tema letošnje Problemske konference komunalnega gospodarstva je učinkovito vodenje komunalnih podjetij. Na konferenci želimo predstaviti, kdo so vodje komunalnih podjetij, kaj delajo in kako razmišljajo, zato je Inštitut za javne službe med direktorji izvedel anketo o vodenju.
Podrobnosti raziskave bodo predstavljene na konferenci, v nadaljevanju pa so povzeta razmišljanja nekaterih direktorjev o učinkovitem vodenju komunalnega podjetja in o tem, kaj je ključno za uspešno vodenje podjetja, ki izvaja obvezne občinske gospodarske javne službe varstva okolja, in kako bi ga lahko še izboljšali.
»Za učinkovito vodenje komunalnega podjetja mora direktor najti pravo razmerje med tremi ključnimi deležniki: strankami, zaposlenimi in lastniki. Podjetje mora imeti jasne cilje, ustrezne vire in pravi fokus. Delovati je treba družbeno odgovorno do vseh deležnikov in sebe.«
Drago Dervarič, Saubermacher, Komunala Murska Sobota, d. o. o.
»Ključno za uspešno vodenje komunalnega podjetja je poznavanje in razumevanje kompleksnosti celotnega poslovnega okolja (države, občine, podjetja, uporabnikov), poglobljeno znanje ter sposobnost doseganja zastavljenih ciljev na način, da jih kot ustrezne pripozna celotno poslovno okolje. To privede do zaupanja poslovnega okolja v vodstvo podjetja in omogoča, da vodstvo podjetja lahko izvaja tudi ukrepe, ki jih poslovno okolje v začetni fazi zaradi pomanjkanja kompleksnega razumevanja ne razume v celoti, vendar jih hkrati ne zavrača.«
Marko Fatur, JKP Prodnik, d. o. o.
»Jasna postavitev ekonomskih in poslovnih ciljev, ki jih podjetje mora doseči: obvladovanje stroškov podjetja, poudarek na kvaliteti storitev JGS; zagotavljanje pozitivne poslovne klime v podjetju.«
mag. Gregor Ficko, JKP Radlje ob Dravi
»Učinkovitost sledi vedno strateškim ciljem, ki so predstavljeni s strani direktorja in potrjeni pri vseh deležnikih. Drugič se mi zdi pomembno, da ima vodja oziroma direktor znanja z različnih področij in osebno širino. Obvladovanje in širjenje networkinga je pomemben del nalog, ki jih opravi vodstvo družbe. Preveritev delovanja pa se izkaže tudi z anketami do vseh deležnikov in tudi z anonimno anketo med zaposlenimi, ki podajo svoje videnje dela direktorja.«
Danilo Burnač, Mariborski vodovod, d. d.
»Učinkovito vodenje podjetja se lahko ocenjuje le na podlagi rezultatov, ki se dnevno kažejo na terenu. To pomeni upravljanje javne infrastrukture tako, da so zagotovljeni dolgoročna kvaliteta storitev, nemotena oskrba prebivalcev z javnimi dobrinami in hitra odzivnost pri porabnikih naših storitev. Brez zaupanja in zelo dobrega sodelovanja z lastnikom in nadzornim svetom ni uspešnega vodenja.«
Igor Gorjup, JKP Šentjur, d. o. o.
»Učinkovito vodenje je optimizacija proizvodnih, ekonomskih, finančnih in kadrovskih virov. Ključno za uspešno vodenje podjetja, ki izvaja občinske gospodarske javne službe varstva okolja je, da je usklajeno zadovoljstvo v trikotniku lastnik (občina) – uporabnik – podjetje (komunala). Izboljšanje vodenja podjetja vidim v večjem izobraževanju delavcev in večjem osveščanju uporabnikov in lastnikov.«
Bojan Pirš, OKP Rogaška Slatina, d. o. o.
»Vodja komunalnega podjetja mora biti sposoben pogleda v prihodnost, tako na področju učinkovitega poslovanja kot tudi v sledenju in uvajanju stanja tehnike in novosti na področju dela. Predvsem je pomembno, da izbere strokovno podprte kadre z odličnimi kompetencami in vrlinami ter jih spodbuja k formalnemu izobraževanju in tudi osebnostni rasti. Skupino mora povezovati in voditi k stalnemu iskanju novih ciljev in strokovnih izzivov. To je mogoče doseči le z odprtostjo in pogledom v svet.«
dr. Marjeta Stražar, JP CČN, d. o. o.
»Učinkovito vodenje komunalnega podjetja je tisto, ki vodi v učinkovito, uspešno in gospodarno opravljanje vseh javnih služb v okviru podjetja. Ključno za uspešno vodenje podjetja je eni strani poznavanje ter na drugi strani sodelovanje z notranjim (zaposlenimi, lastniki podjetja) in zunanjim (kupci, dobavitelji, zakonodajo) poslovnim okoljem. Uspešen vodja je tisti, ki je pri svojem vodenju sposoben uporabljati več načinov vodenja, le-ti praktično neopazno prehajajo drug v drugega, v odvisnosti od trenutnih poslovnih razmer. Boljše poznavanje poslovnega okolja in poglobljeno sodelovanje znotraj le-tega tako pomembno vplivata na izboljšanje vodenja podjetja.«
Uroš Bučar, JEKO-IN, d. o. o., Jesenice
»Stalen konstruktivni dialog z lokalnimi skupnostmi, zaposlenimi, uporabniki in javnostjo, trajnostna razvojna usmerjenost, zakonitost, preglednost in učinkovitost poslovanja.
Treba bi bilo enotneje in ustrezneje urediti regulativo, tako da vplivi lokalnih politik ne bi šli na račun oz. škodo predhodno navedenega.
V javnih podjetjih bi bilo treba pristojnosti oz. vzvode, ki jih občinam kot lastnikom daje ZGD-1, v prvi vrsti podrediti javnemu interesu.«
Davorin Kurbos, JP Prlekija, d. o. o.
»Nikoli končana zgodba interesov uporabnikov in lastnikov (beri politike).«
Miran Lovrič, ViK Nova Gorica, d. d.
»Za dobro vodenje komunalnega podjetja, ki opravlja obvezne občinske gospodarske službe, je nujno dobro sodelovanje z lokalno skupnostjo, predvsem na strokovnem področju, s čim manj vmešavanja politike. Pri vodenju komunalnega podjetja je treba upoštevati predpise na vseh področjih in imeti odgovoren odnos do okolja in narave. Pri določanju cen storitev občinskih obveznih gospodarskih javnih služb pa skupaj z lastnikom javnega podjetja (lokalno skupnostjo) skrbeti, da se izvajajo za primerno ceno in kvalitetno, v zadovoljstvo uporabnikov.«
Henrika Zupan, Komunala Kranjska Gora, d. o. o.
»Vodenje GJS je zahtevna in odgovorna naloga, predvsem v mojem primeru zaradi večjega števila lastnikov (8 občin) in njihovih vse bolj okleščenih proračunov. Zaradi tega se žal premalo sredstev vrača nazaj v obnovo in razvoj infrastrukture. V tem je odgovor na vsa postavljena vprašanja ...«
Gregor Klemenčič, Komunala Novo mesto, d. o. o.
»Menim, da je bistveno pri vodenju doseči sinergijo med tremi deležniki, in sicer zaposlenimi, uporabniki in lastniki. Če vodstvo doseže s svojim vodenjem, da so zaposleni učinkoviti, gospodarni, imajo pozitiven odnos do dela, usmerjeni k zastavljenim ciljem in na poti postavljene strategije, potem bodo storitve opravljene kvalitetno z vsemi ostalimi pozitivnimi elementi. Uporabnik bo prejel najboljšo storitev, zaposleni pa najvišjo stopnjo varnosti. V sodelovanju z uporabniki in lokalnimi oblastmi pa smo z učinkovitim vodenjem sposobni doseči najčistejšo in najbolj komunalno urejeno območje.«
Brigita Šen Kreže, Javno podjetje Komunalno podjetje Vrhnika, d. o. o.
»Ključne so medosebne (direktne ali posredne) relacije, in sicer na ravneh: vodstvo – uporabniki, vodstvo - ključni odgovorni sodelavci, vodstvo - lastnik (občina).«
Zlatko Erlih, Komunala Radgona, d. o. o.
»Več stroke, manj lokalne politike, bolj opredeljena strategija s strani države.«
Ivan Hrženjak, Publicus, d. o. o., Ekogor, d. o. o.
»Osnova vodenja je vzpostavljanje pravilnega dialoga in komuniciranje z vsemi udeleženci v delovnih in poslovnih procesih. Tukaj bi izpostavili ažurnost, odprtost in stalni dialog z uporabniki in sprotno izboljševanje storitev.
Pri vodenju so pomembni ustrezna IT-podpora, spremljanje in stalni nadzor nad delovanjem sistema. Pomembni so tudi komunikacija znotraj podjetja, motivacija zaposlenih in zagotavljanje zdravja pri delu, zagotavljanje ustreznih osnovnih sredstev za varno in učinkovitejše opravljanje storitev.
Ena izmed pomembnejših nalog javnega podjetja je skrb za odnose z javnostmi in motivacija ter vključevanje javnosti pri spreminjanju miselnega vzorca v odnosu do okolja in dejavnosti, s katerimi se podjetje ukvarja, zlasti s področja okoljevarstva.«
Gašpar Gašpar Mišič, Marjetica Koper, d. o. o. -s.r.l.
»Za uspešno vodenje komunalnega podjetja se je treba zavedati, da je takšno podjetje v osnovi kot vsako drugo podjetje in da se mora kot takšno tudi obnašati. Najpomembnejša razlikovalna okoliščina je, da gre za storitveno podjetje in da izvaja komunalne storitve. Ko ti je to jasno, moraš poskrbeti samo še za štiri osnovne stvari: 1. Trdne in jasne moralno-etične temelje; 2. Motivirane zaposlene; 3. Zavedanje o izjemni pomembnosti in poslanstvu izvajanja komunalnih storitev; 4. Družbeno odgovornost do vseh deležnikov.«
Aleksander Zupančič, Komunala Brežice, d. o. o.